Digital Inequality

research on skills, uses, and outcomes of Internet technology

NetvibesLastfmPownceGoogleLinkedin

Projects

From digital skills to tangible outcomes
Skils uses outcomes238x194

21st-century Digital Skills
sitelogo

Social Context of Digital Inequality
image

 

Elektronische publieke dienstverlening in de toekomst

Citation:
Van Deursen, A., Van Dijk, J., & Boland, D. (2007). Elektronische publieke dienstverlening in de toekomst. Enschede: Universiteit Twente.

Samenvatting:
Naar aanleiding van eerdere onderzoeken binnen het programma ‘ICT en overheidsorganisaties’ bestond het vermoeden dat de opinies over de strategische doelstellingen en perspectieven achter E-government verschillen. Om de opinies in kaart te brengen zijn er op eigen initiatief 20 interviews gehouden met een sterk open karakter. Respondenten werden geselecteerd bij diverse publieke instanties op alle niveaus (gemeentelijk, provinciaal en landelijk) en onder prominente wetenschappers op het gebied van de elektronische overheid. Acht aspecten van elektronische overheidsdienstverlening zijn hierbij aan de orde gekomen:
De doelstelling van elektronische dienstverlening,

Vooronderstellingen over de wensen van de burger in elektronische dienstverlening,

Verantwoordelijkheid voor elektronische dienstverlening,

Inhoud en functies (soorten diensten en triggerdiensten) van elektronische dienstverlening,

Architectuur van elektronische dienstverlening,

Kanalen voor elektronische dienstverlening,

Communicatiemomenten ten gevolge van elektronische dienstverlening,

Vaardigheden van de burger voor elektronische dienstverlening.

Geconcludeerd werd dat de respondenten werken vanuit verschillende doelstellingen en verschillende interpretaties geven aan enkele vooronderstellingen. De invullingen voor het kanaalmanagement liggen uit elkaar en er worden diverse diensten genoemd die mogelijk als trigger kunnen functioneren. Volgens sommigen gaat het aantal contactmomenten tussen burger en overheid groter worden, terwijl anderen geen verschil verwachten, of juist een afname zien. De meningen over de digitale vaardigheden van burgers lopen uiteen en de inrichting van de elektronische overheid krijgt op diverse manieren gestalte. Ten slotte wordt de verantwoordelijkheid voor elektronische dienstverlening bij verschillende partijen gelegd, centraal, decentraal of verdeeld.