Digital Inequality

research on skills, uses, and outcomes of Internet technology

NetvibesLastfmPownceGoogleLinkedin

Projects

From digital skills to tangible outcomes
Skils uses outcomes238x194

21st-century Digital Skills
sitelogo

Social Context of Digital Inequality
image

 

In the Media

18 maart 2009 was er een bijeenkomst van ECP-EPN , het platform voor de ‘informatiesamenleving’. Na een presentatie over elektronische facturering (www.viamijnbank.nl) en de gemeente Zoetermeer in Second Life, presenteerde Alexander van Deursen van de Universiteit Twente, zijn onderzoek naar digitale vaardigheden. Heb jij de DQ-test al gedaan?

Vier digitale vaardigheden

Om het vaardigheidsniveau van de Nederlandse bevolking te bepalen werden vier digitale vaardigheden benoemd:

  1. Operationele vaardigheden: bedienen van digitale media;
  2. Formele vaardigheden: omgaan met de speciale structuren van digitale media;
  3. Informatievaardigheden: zoeken, selecteren en evalueren van informatie binnen digitale media;
  4. Strategische vaardigheden: gebruiken van digitale media voor persoonlijke en professionele ontwikkeling en verbetering van de maatschappelijke positie.

Uitkomsten

De zogenoemde digitale generatie scoort hoog op operationele en formele vaardigheden, maar nìet beter bij informatie en strategische vaardigheden. Dus ondanks een gebrek aan operationele en formele vaardigheden scoren de oudere groepen niet lager op informatie en strategische vaardigheden.

DQ-test

Om mensen inzicht te geven in hun niveau van digitale vaardigheid is de DQ-test ontwikkeld. Op basis van de uitkomsten krijg je een persoonlijk advies waarmee je je digitale vaardigheden kunt verbeteren. Test en vertel erover! N.B. Mannen en vrouwen bleken gelijk te scoren, maar mannen schatten vooraf hun eigen digivaardigheid hoger in. Welk effect kan dit hebben op beslissingen over ICT-investeringen, aangezien die vaker door mannen worden genomen? (PD1).