Digital Inequality

research on skills, uses, and outcomes of Internet technology

NetvibesLastfmPownceGoogleLinkedin

Projects

From digital skills to tangible outcomes
Skils uses outcomes238x194

21st-century Digital Skills
sitelogo

Social Context of Digital Inequality
image

 

In the Media

Zowel thuis als op het werk internetten we vaker en langer. En vrijwel iedereen doet er zijn voordeel mee, maar jongeren en hoogopgeleiden nog het meest. Zo blijkt uit het Trendrapport ‘Internet 2012′ van Universiteit Twente, opgemaakt in opdracht van Digivaardig & Digiveilig.

We lopen aan kop in Europa, met 96% van onze bevolking die thuis over fysieke toegang tot internet beschikt. 87% gebruikt internet dagelijks. Behalve thuis, op het werk, of op school maken we ook onderweg steeds meer gebruik van internet. In een jaar tijd is de toegang tot mobiel internet via smartphones gestegen van 31 tot 42% en via tablets van 10 tot 27%.

Gemiddeld zaten we in 2012 op een werkdag (inclusief vrije tijd) 4 uur en 48 minuten op internet. Op een vrije dag is dat gemiddeld iets minder: 4 uur en 18 minuten. De onderzoekers, Dr. Ing. Alexander van Deursen en prof. Dr. Jan van Dijk: “Iedereen kan bijna altijd en overal online zijn. Gebruik van internet via laptops, tablets en smartphones blijft groeien en biedt ontzettend veel voordelen. Vooral hoger opgeleiden profiteren optimaal van de vele mogelijkheden van het internet.”

In het trendonderzoek is ook het gebruik van sociale netwerksites zoals Facebook, Linkedin en Twitter in kaart gebracht. 77% van de Nederlanders gebruikt minimaal één sociaal netwerk waarbij Facebook veruit het populairste is. 68% van de volwassenen ouder dan 16 maakt hier gebruikt van. Daarna volgen Youtube (57%), Hyves (40%) en Google+ (32%). Ook telefoneren (bijv. Skype) en chatten wordt meer gedaan. Verder communiceren vooral studenten (86%) via Facebook en gemiddeld Facebooken er meer vrouwen dan mannen. Het plaatsen van persoonlijk nieuws of informatie op internet en de deelname aan discussies gebeurt steeds meer via sociale media.