Digital Inequality

research on skills, uses, and outcomes of Internet technology

NetvibesLastfmPownceGoogleLinkedin

Projects

From digital skills to tangible outcomes
Skils uses outcomes238x194

21st-century Digital Skills
sitelogo

Social Context of Digital Inequality
image

 

In the Media

Nederlanders weten de weg niet te vinden op internet. Dat stelt promovendus Alexander van Deursen die aan de Universiteit Twente onderzoek doet naar digitale vaardigheden. Zowel jongeren als ouderen hebben moeite met het vinden en interpreteren van informatie op internet, ontdekte Van Deursen. In het artikel Using the Internet: Skill Related Problems in Users' Online Behavior (pdf), dat hij samen met prof. dr. Jan van Dijk schreef, belicht de onderzoeker hoe internetvaardig Nederlanders gemiddeld zijn.

Van Deursen, die eind 2010 hoopt te promoveren op een proefschrift met de titel Internet skills, key to the information society, deed onderzoek bij 100 proefpersonen naar vier typen internetvaardigheden. Vooral het zoeken, selecteren en evalueren van informatie, en het gebruiken van gevonden informatie om een doel te bereiken kost internetgebruikers veel moeite. De onderzoeker ontdekte dat jongeren deze vaardigheden net zo slecht beheersen als ouderen. Mensen met een hoger opleidingsniveau slaagden er beter in om informatie te vinden en te gebruiken.

Internetgebruikers blijken zowel moeite met navigeren als met zoeken en verwerken van informatie te hebben. Ze raken snel de weg kwijt binnen websites en vinden schakelen tussen meerdere sites moeilijk. 40 procent van de deelnemers heeft moeite met menu's op websites. 28-33 procent van de proefpersonen heeft moeite met het navigeren binnen een site (ze kunnen niet terug naar de homepage) en het navigeren tussen verschillende browservensters van verschillende sites (ze kunnen niet naar site A als ze op site B zitten, terwijl ze beide sites geopend hebben).

Bij de zoekopdracht koos 98 procent van de deelnemers uit zichzelf voor Google. 56 procent gebruikte een erg algemene zoekterm (bijvoorbeeld "salaris"), terwijl ze op zoek waren naar het antwoord op een specifieke vraag (het minimumloon in een bepaald jaar). Niemand vulde een datum of een jaartal in bij de zoekopdracht. 36 procent keek niet verder dan de eerste drie zoekresultaten.

Opmerkelijk is, zeggen Van Deursen en Van Dijk, dat geen van de deelnemers naar de bron van informatie keek bij het selecteren van zoekresultaten. Ze vonden dat het vinden van het antwoord voldoende was. Slechts 4 procent vergeleek de antwoorden nog met die van een andere website.

Oudere deelnemers zijn minder geneigd dan jongere om irrelevante zoekresultaten te selecteren. Ook hoger opgeleiden weten beter om te gaan met zoekresultaten.

Bij de test naar strategische informatievaardigheden bleek 63 procent een beslissing te nemen op basis van onvolledige informatie. 25 procent baseerde zich maar op één bron en bleek niet in staat om meerdere bronnen te gebruiken voor een beslissing.