Digital Inequality

research on skills, uses, and outcomes of Internet technology

NetvibesLastfmPownceGoogleLinkedin

Projects

From digital skills to tangible outcomes
Skils uses outcomes238x194

21st-century Digital Skills
sitelogo

Social Context of Digital Inequality
image

 

Verschillen in offline profiteren van internet

(original source - LsE Ellen Helsper)

Ons meest recente onderzoek zet wederom vraagtekens bij de veronderstelling dat het gebruik van het internet gunstig is voor iedereen. Veel mensen worstelen met het vertalen van internetgebruik in concrete offline voordelen.

Bereikte resultaten*
 graph-tangible-outcomes
*Het gemiddeld percentage deelnemers dat meer resultaten behaalde dan wanneer ze dezelfde activiteit zonder internet hadden ondernomen

Een voorbeeld van een tastbare resultaat is het kunnen vinden van een (betere) baan, kennisvermedering, betere relaties en interacties, lid worden van groepen of organisaties, of het verbeteren van persoonlijk welzijn. Zoals bovenstaande grafiek laat zien, leidt het uitvoeren van een bepaalde online activiteit niet automatisch tot het corresponderende resultaat. Ongeveer 50 tot 75% van de respondenten gaf aan een uitkomst te bereiken die ze zonder internet niet hadden gehad. Het lijkt alsof het bereiken van de voordelen van internet makkelijker is wanneer het economische en individuele aspecten betreft, zeker in vergelijking met culturele en sociale uitkomsten.

Deze bevindingen stellen toch vragen bij bestaand beleid gericht op digitale inclusie van onze samenleving. Bestaande evaluaties richten zich vaak op digitale vaardigheden of internetactiviteiten. De veronderstelling hierbij is dat dit goede indicatoren zijn voor het bereiken van tastbare en bevredigende uitkomsten. Echter, nu blijkt dat het gebruik van internet niet direct vertaalt kan worden in deze tastbare resultaten. Het online zoeken naar een baan bijvoorbeeld wordt gebruikt als indicator voor werkgelegenheid, terwijl dit onderzoek laat zien dat 54% zegt dat ze de baan die ze online vonden offline ook wel hadden gezien. Ook zegt 52% dat internet invloed heeft op de manier waarop ze werken, waarbij 29% niet positief is. In de interviews zei een respondent bijvoorbeeld: “Ja, internet beinvloed mijn taken natuurlijk, maar het verbetert mijn werk niet. Het maakt mij en een heleboel andere mensen een beetje luier op het werk.”

Het onderzoek toont aan dat er sociale ongelijkheden zijn in het bereiken van en de tevredenheid over tastbare resultaten van het gebruik van internet. Dit bemoeilijkt het werk van degenen die digitale interventies ontwerpen met behulp van maatregelen zoals toegang, vaardigheden en betrokkenheid bij ICT, aangezien deze niet noodzakelijk leiden tot tastbare offline voordelen leiden, vooral bij de meer kansarmen in onze samenleving. Het goede nieuws is dat digitale vaardigheden essentieel zijn bij het vertalen van online activiteiten in tastbare resultaten. Op dit gebied kunnen interventies dus impact hebben. Verschillen in digitale vaardigheden tussen de verschillende sociaal-economische en sociaal-culturele groepen tot minder tastbare resultaten leiden en tot lagere tevredenheid hierover.

Om initiatieven voor digitale inclusie te evalueren is het belangrijk te focussen op verschillende aandachtsgebieden. Het evalueren de impact als geheel is niet zo nuttig, want mensen die in staat zijn een resultaat in een gebied te bereiken (bijvoorbeeld economisch), doen dit niet per se ook op een ander gebied (bijvoorbeeld sociaal). Dus je persoonlijke welzijn en gezondheid verbeteren betekent niet dat je er ook sociaal of economisch op vooruit gaat.

fields

 

In een eerder rapport over digitale vaardigheden werden internetvaardigheden afzonderlijk geoperationaliseerd (bv operationele, sociale en creatieve vaardigheden). In ons nieuwe rapport zijn deze vaardigheden meegenomen om hun invloed te meten bij het behalen van tastbare resultaten. Een multi-modale benadering van vaardigheden en van de uitkomsten helpt ons betrokkenheid bij ICT beter te begrijpen. Het helpt ons digitale inclusie beter te begrijpen en te evalueren, maar ook om te zien hoe de verschillende types van betrokkenheid en vaardigheden aan elkaar en aan een breed scala van sociale voordelen zijn gerelateerd. Dit nieuwe rapport is een eerste poging om de resultaten van online activitetien te vertalen naar tasbare uitkomsten. Met mijn co-auteurs zal ik in toekomstige publicaties en onderzoeken met betrekking tot sociale uitsluiting hierop voortbouwen.

Add comment


Security code
Refresh