Digital Inequality

research on skills, uses, and outcomes of Internet technology

NetvibesLastfmPownceGoogleLinkedin

Projects

From digital skills to tangible outcomes
Skils uses outcomes238x194

21st-century Digital Skills
sitelogo

Social Context of Digital Inequality
image

 

eSkills, wat zijn dat?

Uit voorgaand onderzoek weten we dat vele managers dat het niveau van eSkills van hun personeel overschatten. Reden hiervoor is dat het personeel zich wel lijkt te redden. De gedachte is dat wanneer er toch beperkingen optreden, tekortkomingen kunnen worden gerepareerd. Een grote minderheid van de managers vindt dat hun personeel onvoldoende eSkills bezit. Vaak worden dan oudere werknemers of lager opgeleiden aangewezen. Helaas is het zo dat de hulpbehoevenden het minst beschikken over hulp. Let wel, beleid gericht op eSkills zou op de hele linie van werknemers gericht moeten zijn.  

Opvallend: Het probleem van een tekort aan eSkills wordt niet als urgent gezien, deels omdat andere competenties belangrijker worden gevonden.

Zelfstudie wordt als belangrijkste manier genoemd voor het verkrijgen van eSkills. Daarna volgt het leren van collega's. Nascholing is relatief populair bij mannelijke en oudere werknemers. De vooropleiding blijkt slechts door een minderheid erg belangrijk gevonden te worden. Hier is dus werk aan de winkel. Dit geldt nog meer voor de lager opgeleide werknemers. De afstemming tussen onderwijs en bedrijfsleven moet kritisch worden gevealueerd wanneer het gaat over eSkills. Formele hulpmiddelen zoals de opleiding of training worden als minder belangrijk gezien dan informele bronnen!

De vraag waar we ons nu over buigen: Wat zijn precies de eSkills die we nu (en straks) nodig hebben in het bedrijfsleven?

Een concreter en tastbaarder beeld levert beleidsmakers gerichte hulp bij het verbeteren van eSkills. In diverse hoeken worden inmiddels initiatieven genomen om een duidelijker beeld van te krijgen wat eSkills precies zijn (lees bijvoorbeeld het HAN rapport eSkills in de zorg). Met studenten brainstorm ik nu over een sectoroverschrijdende definitie. Uit de eerste brainstormsessies lijkt dit een hele opgave. Doel is om net als het raamwerk dat internationaal reeds breed gebruikt wordt voor het onderscheiden en meten van digitale vaardigheden onder de brede bevolking, nu ook naar een raamwerk voor eSkills te werken. Hierbij is alle input welkom!  

 

 

 

Add comment


Security code
Refresh