Digital Inequality

research on skills, uses, and outcomes of Internet technology

NetvibesLastfmPownceGoogleLinkedin

Projects

From digital skills to tangible outcomes
Skils uses outcomes238x194

21st-century Digital Skills
sitelogo

Social Context of Digital Inequality
image

 

De relatie tussen geletterdheid en internetvaardigheid

Zoals ik al eerder heb uitgelegd is internetvaardigheid een multidimensionaal concept. Het betreft onder andere operationele (knoppenkennis), formele (navigeren en orienteren), informatie (zoeken van informatie) en strategische (verbeteren van eigen positie) vaardigheden. Operationele vaardigheden zijn in ieder geval nodig om formele, informatie en strategische vaardigheden uit te kunnen voeren, formele vaardigheden zijn nodig om informatie en strategische vaardigheden uit te voeren, en informatie vaardigheden om aan strategische vaardigheden toe te komen. Er is dus sprake van een sterk conditioneel karakter. Maar hoe zit het dan met traditionele geletterdheid, ofwel het kunnen lezen, schrijven en begrijpen van tekst?
Untitled-2

In een onderzoek dat deze maand verschijnt in Interacting with Computers onderzocht ik met prof. dr. Jan van Dijk de relatie tussen traditionele en digitale geletterdheid. Vreemd genoeg bestonden hiernaar nog geen empirische studies met de bevolking als uitgangspunt. De resultaten van ons onderzoek toonden significante effecten van traditionele geletterdheid op formele, informatie en strategische internet vaardigheden. Navigatie en oriëntatie behoeft onder andere het snel kunnen scannen van korte stukjes tekst. Niet verassend is dat het kunnen lezen en begijpen van tekst een vereiste is voor informatie en strategische vaardigheden. Mensen met een laag niveau van traditionele geletterdheid hebben minder kans op toegang tot informatie. Voor hen levert het gebruik van zoeksystemen tal van problemen op. In het onderzoek vonden we geen significant effect van traditionele geletterdheid op operationele internetvaardigheden. Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat het internet veel audio-visuele kenmerken heeft die de beperkingen van traditionele geletterdheid minimaliseren (voor het herkennen van vele knoppen is kunnen lezen geen vereiste).

Door beïnvloeding van formele, informatie en strategische vaardigheden heeft traditionele geletterdheid ook invloed op hoe het internet door mensen wordt gebruikt. Mensen met een hoog niveau van strategische vaardigheden gebruiken internet meervoor informatie-en carrière-gerichte doeleinden. Vermaakstoepassingen van het internet zijn alleen afhankelijk van operationele internetvaardigheden, terwijl hogere niveaus van informatie en strategische internetvaardigheden niet bijdragen.

De belangrijkste conclusie is dat we door de sterke focus op digitale geletterdheid niet opeens traditionele geletterdheid over het hoofd kunnen zien. Gebruik van het internet vergt een hoge mate van bekwaamheid in de conventies van traditionele geletterdheid, zowel kunnen lezen, schrijven en begrijpen van tekst! Met de komst van internet verdwijnt deze uitdaging niet op magische wijze.

Vanwege de groeiende hoeveelheid informatie op het internet en de toenemende afhankelijkheid van informatie, moeten zowel traditionele als digitale geletterdheid worden beschouwd als belangrijke variabelen in de hedendaagse samenleving. Wanneer we praten over de digitale kloof, dan moeten we traditionele geletterdheid dus toevoegen als belangrijke voorspeller. Historisch gegroeide ongelijkheden veroorzaakt door verschillen in de traditionele geletterdheid blijven zeer relevant, en spelen door in de informatie en netwerkmaatschappij. Zowel traditionele geletterdheid als internetvaardigheden zijn ongelijk verdeeld binnen de bevolking. Het gevolg is dat internet op verschillende manieren wordt toegepast en voor de een grotere voordelen oplevert dan voor de ander (natuurlijk spelen hier ook persoonlijke en culturele voorkeuren een rol).

De resultaten van deze studie hebben implicaties voor onderwijsprogramma's. Scholen worstelen vaak met de uitdagingen van de traditionele versus digitale geletterdheid. Vaak is er geen duidelijke consensus over de rol van digitale geletterdheid in klaslokalen. Amber Walraven merkt in deze context op dat het verstandig is om vanaf de start zowel aandacht aan traditionele als digitale geletterdheid te schenken. Goed in het ene betekent niet automatisch ook bekwaam in het andere. Dus beide vormen van geletterdheid behoeven ander onderwijs. In ieder geval dienen beide aandacht te krijgen. 

Add comment


Security code
Refresh