Digital Inequality

research on skills, uses, and outcomes of Internet technology

NetvibesLastfmPownceGoogleLinkedin

Projects

From digital skills to tangible outcomes
Skils uses outcomes238x194

21st-century Digital Skills
sitelogo

Social Context of Digital Inequality
image

 

Hoe ouder hoe beter op het internet!

Ouderen kunnen niet internetten, de digitale generatie kan alles. Misschien wel de twee grootste misverstanden die er zijn wanneer het gaat over internetvaardigheden. Op basis van grootschalige prestatiemetingen ging ik op zoek naar variabalen die bijdragen aan het niveau van internetvaardigheden.
happy-seniors

Hierbij maak ik onderscheid in vier soorten vaardigheden: operationeel (knoppenkennis), formeel (navigeren en orienteren), informatie (zoekwoorden, selecteren en evalueren), en strategisch (voordelige beslissingen maken op basis van online verworven kennis). De variabele die de sterkste voorspeller is van alle vier Internetvaardigheden is het opleidingsniveau. Omdat de prestaties op de operationele en formele vaardigheden ook sterk bepalend zijn voor de prestaties op de inhoudelijke vaardigheden is er naast het directe effect op infomatie en strategische vaardigheden ook een indirect effect waarneembaar.

Naast opleidingsniveau speelt leeftijd een belangrijke rol. Jongeren worden veelal geassocieerd met frequent en vaardig Internetgebruik. Ouderen daarentegen worden beschouwd als problematische en onzekere gebruikers. Leeftijd vertoont inderdaad een negatieve relatie met het niveau van de operationele en formele vaardigheden. Jongeren presteren hierop veel beter dan ouderen. Echter, het niveau van de inhoudelijke vaardigheden bij jongeren is precair. Leeftijd vertoont een direct positief effect op de inhoudelijke informatie- en strategische vaardigheden wat impliceert dat naarmate mensen ouder zijn, hun informatie- en strategische vaardigheden ook groter zijn (ze zijn veel kritischer! levenservaring?). Helaas wordt dit positieve effect tenietgedaan door een gebrek aan operationele en formele vaardigheden. Met andere woorden, ouderen worden zodanig door hun operationele en formele vaardigheden gehinderd dat zij op inhoudelijke vaardigheden slechter scoren dan jongeren. De veronderstelling dat het vaardigheidsprobleem vanzelf wordt opgelost met het uitsterven van de huidige oudere generatie is onjuist. Dit blijkt ook uit het gegeven dat de factor Internetervaring weinig bijdraagt aan het vaardigheidsniveau, met uitzondering van operationele internetvaardigheden. Daarnaast nemen de informatie- en strategische vaardigheden niet toe door hoeveelheid gebruik.

 

 

Add comment


Security code
Refresh