Digital Inequality

research on skills, uses, and outcomes of Internet technology

NetvibesLastfmPownceGoogleLinkedin

Projects

From digital skills to tangible outcomes
Skils uses outcomes238x194

21st-century Digital Skills
sitelogo

Social Context of Digital Inequality
image

 

Hulp bij het internetten

Vandaag verscheen mijn artikel "Internet Skills, Sources of Support and Benefiting from Internet Use" in het International Journal of Human-Computer Interaction. Het onderzoek dat hierin wordt beschreven had drie doelstellingen:
1. Aan het licht brengen hoe mensen omgaan met een tekort aan internetvaardigheden
2. Communicatieve internetvaardigheden toevoegen aan het raamwerk van operationele, formele, informatie en strategische internetvaardigden
3. De rol van internetvaardigheden bij het profiteren van internetgebruik toelichten.

De resultaten van het onderzoek dat werd uitgezet onder een representatieve groep Nederlanders toonden aan dat we drie patronen van ondersteuning bij het internetten kunnen onderscheiden, allen met een scherpe afbakening (dus als iemand een patroon inzet, gebeurt het zelden dat deze persoon een ander patroon kiest). Deze drie patronen zijn:

- Een grote meerderheid in de Nederlandse bevolking gedraagt ​​zich alsof ze volledig zelfstandig zijn wanneer ze internet gebruiken. Deze groep bevat meer mannen dan vrouwen en meer midden-en hoger opgeleiden dan lager opgeleiden.

- Een tweede groep bestaat uit internetgebruikers die hulp zoeken in hun directe, informele sociale netwerk van familie en vrienden. Deze groep bevat meer vrouwen en lager opgeleiden.

- Een derde groep richt zich vooral op formele hulp. Denk hierbij aan helpdesks, collega's, experts of het volgen van een training. Deze groep bestaat uit relatief veel lagere en middelbaar opgeleide internetgebruikers.

De relatie tussen deze drie vormen van ondersteuning en de scores op vijf typen internetvaardigheden is interessant. Zelfstandige internetgebruikers scoren het hoogst op alle internetvaardigheden (operationele, formele, informatie, communicatie en strategische vaardigheden). De op een na hoogste scores werden behaald door internetgebruikers die gebruik maken van formele ondersteuning. De laagste scores werden behaald door mensen die afhankelijk zijn van sociale steun van vrienden en familie. De meest natuurlijke en informele oplossing voor mensen - namelijk het mobiliseren van hun sociale netwerk - blijkt niet voldoende om mee te kunnen met degenen met een hoog niveau van vaardigheden of met een netwerk van formele hulp. Sociale steun van vrienden en familie blijkt vooral geschikt om te compenseren voor een gebrek aan operationele en formele vaardigheden (knoppenkennis), terwijl formele ondersteuning beter past bij problemen gerelateerd aan inhoudelijke informatie en communicatievaardigheden.

In dit onderzoek werden communicatieve internetvaardigheden toegevoegd aan een bestaande definitie van operationele, formele, informatie en strategische vaardigheden. Deze nieuw toegevoegde communicatieve vaardigheden spelen een belangrijke rol daar zij gebruikers meer kansen bieden op internet. Sterker nog, deze vaardigheden lijken belangrijker dan informatie vaardigheden, hetgeen te wijten is aan de ontwikkeling waarin sociale media een steeds prominentere rol spelen. Dit onderzoek geeft in ieder geval aan dat de evolutie naar het sociale web, waarin communicatieve vaardigheden steeds belangrijker worden, gepaard gaat met een grotere diversiteit aan uitkomsten van internetgebruik. Bovendien bieden communicatieve vaardigheden de potentie voor het bereiken van een hoge mate van zelfstandigheid bij het gebruik van het internet. Mensen met een hoog niveau van deze vaardigheden kunnen namelijk compenseren voor een gebrek aan informatie vaardigheden.

De consequentie van een ongelijke verdeling van vaardigheden en van ondersteuning is dat de een meer van internet profiteert dan de ander. Zelfredzame internetgebruikers profiteren meer van communicatieve vaardigheden dan personen die afhankelijk zijn van vrienden en familie, wat impliceert dat zelfredzaam internetgebruikers sociale kenmerken van het internet meer inzetten en zodoende profiteren. Het is daarom zeker de moeite waard om meer te investeren in de ontwikkeling van communicatieve vaardigheden, bijvoorbeeld via het formele onderwijs.

Add comment


Security code
Refresh