Digital Inequality

research on skills, uses, and outcomes of Internet technology

NetvibesLastfmPownceGoogleLinkedin

Projects

From digital skills to tangible outcomes
Skils uses outcomes238x194

21st-century Digital Skills
sitelogo

Social Context of Digital Inequality
image

 

Internetvaardigheden op basis en middelbare school

Op basis van de internetvaardigheid-prestatiemetingen die ik onder de Nederlandse bevolking heb uitgevoerd, ben ik met enkele afstudeerders de focus gaan leggen op het basis en middelbaar onderwijs. We waren benieuwd hoe internetvaardig deze leerlingen zijn wanneer zij worden getoetst in daadwerkelijke tests (waarin geen gebruik wordt gemaakt van vragenlijsten). De kinderen werden achter een computer geplaatst en gevraagd diverse opdrachten uit te voeren op internet. De onderwerpen van de opdrachten werden aangepast naar de belevingswereld van kinderen. De resultaten van het onderzoek zijn inmiddels verschenen in the International Journal of Communication.

Kort samengevat laten de resultaten zien dat kinderen tussen 9 en 13 beschikken over een voldoende niveau van de meeste basale internetvaardigheden (knoppenkennis en navigeren), alhoewel bestanden opslaan of een website bookmarken voor velen nog niet vanzelfsprekend is. Navigeren gaat soms inefficiĆ«nt, erg snel en willekeurig. Voor het gebruik van het internet op school zouden we eigenlijk bij elke leerling moeten nagaan of zij een voldoende niveau van deze vaardigheden bezitten. Deze vaardigheden zijn immers een vereiste om internet te kunnen gebruiken, zij het op een desktop, laptop of tablet computer. Wanneer deze vaardigheden niet in orde zijn, dan dienen ze te worden gerepareerd.

Informatie zoeken en het internet strategisch gebruiken (bijvoorbeeld bij het kiezen van een dierentuin met de meeste voermomenten op de bezoekdag) levert voor kinderen grote problemen op. Optimaal gebruik maken van de kansen die het internet te bieden heeft lijkt nog te hoog gegrepen. Hoewel kinderen wel bekend zijn met de basisfuncties van een zoekmachine, lijkt hun kennis daar te stoppen. Zoekwoorden definieren is erg lastig; vaak werd gewoon de hele opdracht in de zoekbalk gekopieerd en werd informatie direct uit het korte stukje tekst in de Google resultaten geplukt. Daarnaast maakte geen van de leerlingen zich zorgen over de kwaliteit van de gevonden informatie. Daar de uitvoering van strategische vaardigheden leunt op die van de informatievaardigheden (conditioneel karakter), ging het daar ook mis in de prestaties van de kinderen. Het combineren van meerdere stukjes informatie is een stap te ver. Natuurlijk reflecteren deze hogere vaardigheden ook iemands analytisch vermogen en cognitieve ontwikkeling. De lage scores in deze studie suggereren in ieder geval dat leerlingen behoefte hebben aan extra training. Hoewel we niet precies weten wat kinderen op school leren als het gaat over informatie en strategische vaardigheden, kunnen we wel zeggen dat deze in hun toekomstige loopbaan een belangrijke rol gaan spelen (voor basisschoolleerlingen al bij de overstap naar het middelbaar onderwijs). De gevonden resultaten bevestigen veel van wat diverse andere onderzoeken ook vonden (van bijvoorbeeld Amber Walraven en Els Kuiper in Nederland).

In de uitgevoerde prestatiemetingen vonden we geen verschillen tussen jongens en meisjes. Dit strookt niet met de bevindingen van zelfrapportages, waarin jongens altijd hoger scoren. Het aantal jaren dat kinderen online zijn, of het aantal uren dat ze online doorbrengen had maar weinig effect op internetvaardigheden. Informatie en strategische vaardigheden worden al helemaal niet beter van veel uren gebruik. Wel verwachten we dat het complex gebruik van internet samenhangt met geavanceerde vaardigheden. Het is in ieder geval zo dat het verbeteren van informatie en strategische vaardigheden om training vraagt, dit leren kinderen niet vanzelf.

Add comment


Security code
Refresh